” IGRE VODOM ”
1. POČETAK PROJEKTA
Projekt „Igre vodom“ potaknut je isključivim interesom djece. Kako su djeca u svakodnevnom doticaju s vodom tijekom aktivnosti pranja ruku, zubiju, te pri umivanju redovito pokazivala radost i oduševljenje, često bi se te iste aktivnosti pretvorile u spontanu igru prskanja, stvaranja sapunice, punjenja i pražnjenja čaša za pranje zubiju. Tako smo bili potaknuti od strane djece ponudom novog, djeci zanimljivog materijala obogatiti dječju igru, potaknuti ih na istraživanje, te prije svega omogućiti im češće i dugotrajnije uživanje u igrama s vodom.
2. KAKO SMO SE IGRALI
Puhali smo balone od sapunice pomoću slamki, te slikali mjehurićima i tehnikom mokro na mokro. Provodili smo razne eksperimente – hlapljenje, zagrijavanje vode, toplo-hladno, pokus jaje i sol, te led. Istraživali plovnost, propusnost i topivost materijala. Promatrali snagu vode pomoću vodenica, različitih cijevi, lijevaka, čaša, plastićnih posudica. Igre prelijevanja, izlijevanja, ulijevanja, mućkanja, prskanja, pljuštanja, ubacivanje predmeta u vodu. Provodili smo raznovrsne govorne, pokretne i gestovne igre kao što su „Vodenica“, „Kapljica putnica“, „Veslajmo“ i “Brodić“
3. PROVOĐENJE PROJEKTA
1.ISTRAŽIVANJE
3.2. stvaranje sapunice puhanjem u slamčice
Djeca sa iznenađenje i određenom dozom opreza pristupaju vodi, koja se nalazi u većim posudama. Isprva polako uranjaju preste zatim cijele dlanove istražujući kakva je voda. Ivano uočava da se u svakoj posudi nalazi voda različite temperature (toplija-hladnija). Manja djeca reagiraju sa oduševljenjem, veća sa nestrpljenjem očekuju posudu materijala za istraživanje. Ponudem slamčica Pavle i Gabriel uočavaju nastale mjehuriće. Djecu najviše veseli pjena nastala upotrebom deterđenta.
3.3. hlapljenje vode
U veliku staklenu posudu Katja i Pavle toče vodu. Ivano markerom bilježi razinu vode u staklenoj posudi. Potom bocu zajednički odnose na balkon gdje smo kroz nekoliko dana promatrali smanjenje razine vode (uzrokovano njenim hlapljenjem na suncu
Gabriel, Katja i Pavle promatraju vodu u staklenci.
Gabriel – „Voda je otišla dolje u cijev“.
Katja – „Iza klime, a možda ju je maca pojela“.
Pavle – „Ma ne žabe su je popile“.
Marko – „U tatinu jamu je otišla voda“.
3.4. snaga i količina vode
Ivano vrlo pažljivo i polako stavlja ruke u vodu pridružeje mu se Marko te puni bocu vodom pomoću male čašice, prilazi vodenici i izljeva vodu iz boce po njoj. Pavle promatrajući Marka sljedi njegovu inicaijativu. Lea skida žličice sa vodenice, preljeva vodu iz žličice u žličicu. Lana izljeva vodu iz čaše te prati pokretanje kotača vodenice, uočava da okretanje traje kratko, te uzima veću bocu, puni je većom količinom vode i ponavlja radnju, što izaziva oduševljennje djece jer se kotač na vodenici duže okreće.
Pavle: „To se vrti, treba vodu“.
Katja: „Ja ću nalit vodu“.
Helena: „Lovim vodu“.
3.5. prolaznost vode kroz cijev
Pavle prilazi bocama i nalijeva vodu,te promatra kuda ona odlazi Iva nalijeva vodu, a Adriana na dnu crijeva očekuje vodu i promatra kako voda teče, zatim podiže crijevo i uočava da je voda prestala teći. Tu radnju ponavlja nekoliko puta i dolazi do spoznaje da kada je crijevo spušteno voda nesmetano prolazi, a kada je podignuto voda stoji u crijevu
4. EKSPERIMENTIRANJE
4.1. propusnost materijala
Upoznavajući ponudu materijala za aktivnost Patrik prepoznaje i imenuje stiropol, Gabriel spužvu. Poteškoće predstavljaju vuna i folija. Kod promatranja propusnosti vode Katja, Adriana, Gabriel i Patrik dolaze do dobrih zaključaka o tome koji materijali propuštaju vodu, a koji ne. Pridružuje im se Marko i Magdalena.
4.2. zagrijavanje vode
U centar smo djeci ponudili vodu u velikoj staklenoj posudi koju ćemo promatrati tijekom nekoliko dana. Tijekom sunčani dana Ivano je primjetio da je voda „možda topla“ tako smo svakodnevno provjeravali toplinu vode prije ručka. Lana, Adriana i Helena stavljaju ruke u posudu te primjećuju da je vode tolpija zbog djelovanja sunca.
4.3. jaje – voda
Iva – „to je bijeli šećer“, stavlja prst u usta probava „ne to je sol“. Helena – „crvene je boje“. Helena i Tin samo po jedan prst stavljaju u sol. Lea i Tia ližu prst koji su prethodno uronile u sol. Iva naljeva vodu u staklene posude, a Pavle joj pomaže tako da joj pridržava posude potom stavlj jaje u posudu. Tia i Lea prstom pokazuju kuda je jaje otišlo. Starija djeca u drugu posudu cijelom šakom stavljaju sol unutra, dok mlađa djeca sa dva prsta stavljaju sol. Lea rukom pokušava jaje potisnuti na dno posude. Tia stavlja jaje u vodu gdje se nalazi sol i počinje se smijati te s oduševljenjem vadi, a potom ponovno stavlja jaje i tu radnj ponavlja nekoliko puta.
Lucija – „ovo jaje koje je dolje se kupa pa je zato dolje“.
Pavle – „ a ovo će biti gore“.
4.4. led – voda
Aktivnost s ledom izaziva veći interes kod djece. Nakon početnog upoznavanja djeca na dodir uočavaju da je hladan, drže ga u ruci Pavle, Magdalena ili na podu te zaključuju da se topi Adriana, Lea i Marko.
Lea dolazi na ideju da led stavi u posudu s toplom vodom što prate i druga djeca. Gabriel, Ivano i Pavle zatim zajednički promatraju šta se s njim događa. Pavle led nekoliko puta stavlja u posudu pa ga potom vadi van i provjerava da li je još tu.
5.LIKOVNO IZRAŽAVANJE
Djeca također rado, uz istraživačke aktivnosti sudjeluju i u likovnom izražavanju. Prvi put se susreću sa slikarskom tehnikom „ mokrona mokro“ te im je primamljiv način slikanja na mokrom papiru.
Manja djeca opreznije prilaze boji te umaču vrške prstiju u boju, te slikaju naizmjenično prstičima laganim dodirom po papiru, dok su veća djeca kod dodira s bojim odvažnija,a kod slikanja koriste cijele prste i dlanove.
6.GOVORNO IZRAŽAVANJE
Govorni sadržaj djeci su zanimljiviji, jer su vezani uz pokret. S lakoćom usvajaju brojalice, te ih veseli njihovo svakodnevno ponavljanje. Najveći interes djeca su pokazala za govornu igru „Vodenica“, te su upotpunosti usvojila pokrete i govor. Manjoj djeci najzanimljiviji dio govorne igre bilo je slogovanje.
7.KNJIŽEVNOST
Tijekom cijelog projekta sadržaje smo upotpunjavali književnim djelima. Ivano, Katja, Gabrijel i Adriana posebno se govorno istiću kod priče u riječi i slici „Voda“. Iva, nakon što je dobro upoznala priču sa veseljem su čita ostaloj djeci.
8.RAZNOVRSNE IGRE
Kod ovog područja djeca su interes pokazala za izrađivanje bodića od stiropola, papira , čačkalica i čepova, te su veliki interes pokazala za gestovnu, pokretnu i igru za percepciju tijela. Najzanimljivijom se pokazala gestovna igra „Kapljica Putnica“.
KAPLJICA PUTNICA
KAPLJA JE S NEBA PALA
POTOKOM JE ZAPLIVALA
POTOK JE K RIJECI NOSI
GDJE SE KUPA MOMČIĆ BOSI
RIJEKA JE DONOSE MORU
TU DOČEKA RUMEN ZORU
KAD POD SUNCEM VRUČE POSTA
SAD JE KAPLJI SKITNJE DOSTA
ONA OPET K NEBU HRLI
DRAGI OBLAK DA JE GRLI.
( upita: 1. ruku držimo podignutu u zrak, palac i kažiprst su spojeni a ostali prsti blago savijeni kao da između palca i kažiprsta držio vlas kose zatim je spuštamo u tom položaju na dlan lijeve ruke-okrenut je prema gore a čitava ruka je ispružena (ona je potok)
2. polagano desnu ruku (koja ne mijenja držanje) pomičemo do lakta stalno dirajući lijevu palcem i kažiprstom.
3.skupimo šake kao da držimo vodu i od desne kao da nosimo tu vodu prema lijevoj.
4. širimo ruke kao da plivamo
5. ponavljamo 3.
6. podignemo obje ruke visoko raširene u zrak kao da rumen zora dolazi negdje odotgor i spušta se na nas između naših ruka.
7. ruke spojimo u oblik slova O.
8. na „TAD JE KAPLJI SKITNJE DOSTA“ odrešito desnom rukom radimo potez prema dolje-dijagonalno (s lijeve strane prema desno dolje).
9. podižemo ruke prema gore kao sa čežnjom.
10. ruke su prekrižene na sebi (desna na lijevom ramenu i lijeva na desnom) kao da grlimo.
Manja djeca opreznije prilaze boji te umaču vrške prstiju u boju, te slikaju naizmjenično prstičima laganim dodirom po papiru, dok su veća djeca kod dodira s bojim odvažnija,a kod slikanja koriste cijele prste i dlanove.