PROJEKT ” ZIMA ”
PROJEKT
„ČETIRI GODIŠNJA DOBA“
PROLJEĆE
LJETO
JESEN
ZIMA
1.ODREĐIVANJE TEME PROJEKTA
Projekt „Četiri godišnja doba“ započeo je isključivim interesom djece.
Od kada je počela zima u skupini se stalno komentira kako je hladno, kako pada snijeg i svi mu se jako vesele.
Jednog jutra Vlatka je donijela DVD „Snježna kraljica“, svi su ga sa velikim zanimanjem pratili i tada su počela pitanja….
2.INTERESNA RADIONICA – IZRADA ZIMSKE KUĆE
Kako je zima i jako hladno Maja je dala prijedlog da izradimo svoju zimsku kuću. Djeca su davala prijedloge od čega i kako možemo izraditi kuću. Izrazito zanimanje i motivaciju za ovaj dio projekta pokazali su Bruno i Mislav.
Bruno: „ Možemo od stiropora“
Gabriel: „ Ja idem po olovku“
Jakov : „Možemo metnut prozor“
Magdalena: „Ja ću nacrtati prozor“
2.1. MJERENJE, CRTANJE I IZREZIVANJE PLOHA
Bruno, Mislav i Jakov stavljaju stiropor, Magdalena crta, a pomaže joj Gabriel. Međusobno komentiraju o širini i visini kuće, više puta prislanjaju stiropor i isprobavaju.
Bruno vrlo pažljivo reže sa skalpelom po crtama, traži od svih da se maknu jer „to je opasno“ kako kaže.
2.2. ZAVRŠETAK IZRADE KUĆICE- ostale radnje
Jakov i Maja prislanjaju plohe i lijepe ih na kuću. Luka H.: „ a gdje vam je dimnjak?“
Luka izrađuje dimnjak, a Maja, Vlatka i Gabriel ga bojaju.
Bruno stavlja dimnjak i kućica je gotova.
Magdalena, Patricia i Maja donose kape, šal, rukavice i igra počinje.
2.3.INTERESNA RADIONICA „LEDENO DOBA“
Poticaj za ovu radionicu bio je crtani film „Ledeno doba“. Poslije gledanja filma
djecu je zanimalo što se to dogodilo u ledenom dobu i kako su se životinje i biljke smrznule?
Povela se rasprava oko toga i mogle su se čuti različite ideje…
Jakov predlaže: „ Ajmo ih mi zamrznuti?“
Mislav:“ Što bi mogli zamrznuti?“
Bruno:“ Imamo mi životinje (plastične) i grančice.“
Jakov, Mislav i Bruno odlaze u centar prirode i pronalaze što će im biti potrebno, uzimaju malog konja, kravu, dinosaura za kojeg kažu da se baš taj zamrznuo u ledenom dobu.
Magdalena donosi vodu u plastičnim posudicama, stavljaju ih unutra i međusobno komentiraju koliko će trebati da se zamrznu.
Bruno kaže:“Pozovimo tetu kuharicu da to stavi u kištru“
Drugog dana svi znatiželjno promatraju što se dogodilo.
Jakov kaže:“Baš je tako to i bilo u ledenom dobu“.
No, dugo im je čekati da se otopi, pa Jakov i Mislav nose vodu da se prije led otopi. Bruno kaže:“To ti mora biti toplije, voda nije dobra“.
Mislav: „A, kak ti znaš, pa ti nisi bio u ledenom dobu?“
Kad su uspjeli otopiti led svi su bili sretni jer su oslobodili svoje životinje i biljke koje su zamrznuli.
Jakovov komentar za kraj: „ JA NE BI BIO U TOM LEDU!“
2.4. INTERESNA RADIONICA – IZRADA KUĆICA ZA PTICE
Krenuli smo u šetnju i promatrali kakve su promjene nastale u prirodi, što se događa sa biljkama i životinjama kada je zima.
Luka J. je tada rekao:“Pogledajte onu ptičicu! Gdje ona živi kada je zima? Što jede?“
Bruno: „ Tata i ja smo napravili malu drvenu kućicu za ptice, stavili smo je u dvorište i ja svaki dan stavljam suhi kruh u kućicu“.
I tako je nastala ideja da i mi izradimo kućice za ptice.
Emma V.:“Naša kućica je za ptičice!“
Ana P.:“Staviti ćemo u nju hranu da ptičice ne ostanu gladne!“
Ema H.:“One vole suhog kruha, raznih sjemenaka.“
Sven:“Napravili smo kućicu od drveta i čavlića!“
Dorijan Z.:“Morao sam paziti na palac da se ne lupim!“
Jakov:“Što ako dođe debela ptica kako će ući kroz rupu?“
Na Jakovovo pitanje djeca su nakratko razmišljala, a onda je Bruno rekao:“Ajmo napraviti veću rupu“. Sa Bruninim prijedlogom svi su se složili.
Patricia.D.:“Kućica je mala unutra će ući mali vrapčić“
Lucija B.:“Patricia pazi mi na prstiće!“
Mihael:“Ja ću napraviti sa tatom isto kućicu!“
2.5. INTERESNA RADIONICA- IZRADA SAONICA I SKIJA
Jakov S. i Luka H. su međusobno razgovarali kako će uskoro ići sa mamom i tatom na skijanje.
Jakov:“Kupila mi je mama nove skije i jedva čekam da krenemo na put! Mi idemo u Austriju, a ti Luka?“
Luka H.:“Mi idemo u Francusku! Mama je samo seki kupila saonice jer je još mala i ne zna se skijati!“
Bruno:“A, što još trebate kada idete na skijanje i sanjkanje? Znam da trebaju skije i saonice ali i kaciga!“
I tako je tekao razgovor i ideje za izradu saonica.
Luka H.:“Moje saonice su jako niske i na njima možemo sjesti moja seka i ja! Ima i naslon tako da seka ne može ispasti van. Ja se najviše volim skijati ali se seka boji sama sanjkati, pa ja moram s njom.“
Gabriel:“ Ima i velikih i malih saonica, različitih boja. I one jako brzo jure! Jednom smo brat i ja pali u veliki jarak jer nismo dobro upravljali sanjkama.“
Dorijan R.:“Ja se ne znam skijati i nikada nisam bio na skijanju ali se znam sanjkati. Sjedneš na sanjke i jako se odgurneš i onda brzo poletiš!“
3. IZRADA PLAKATA
3.1. Zimski sportovi-oprema-odjeća
Većina djece zna da su zimski sportovi sanjkanje i skijanje. Vrlo pažljivo su proučavali ponuđene slike koje su potaknule djecu na slijedeći razgovor:
Bruno: „Ja poznajem snowboarding za to ti treba daska, rukavice, kapa, naočale i odijelo.“
Luka H.: „Idem sa tatom i mamo na skijanje, pa mi nosimo skije i štapove, a moramo imati i kapu, jaknu, pancerice, kacigu i naočale“.
Mislav: „Ima onaj znaš sport kad sjediš i juriš to ti je bob. Izgleda kao velike saonice, a svi imaju šal, kapu, rukavice, čizme i jaknu.“
Vlatka: „Meni se sviđa umjetničko klizanje jer su jako lijepe cure, trebaju im klizaljke, odijelo i haljina.“
Jakov: „Odličan je hokej na ledu, jako jure i zaletavaju se. Trebaju palicu i pak, a na glavi je obavezno kaciga da se ne slupaju, a imaju i štitnike i odijelo.“
Tiffany: „Ja znam za skakanje sa skakaonice, jure na skijama i lete po zraku, a imaju odijelo, kacigu i naočale.“
Svi sudjeluju u izradi plakata osim Doriana R. i Patricka koji se igraju sa kockama. Bruno samostalno piše plakat, vrlo malo traži pomoć. Kad je plakat gotov međusobno komentiraju o sportovima koje poznaju i objašnjavaju jedni drugima.
4.AGREGATNA STANJA VODE
Sva su djeca znala da se voda smrzava, a na pitanje na koliko stupnjeva evo što su odgovorili.
Jakov :“ To ti se zamrzne kad ima 100 stupnjeva i onda ti je jako hladno mislim“
Dorijan Z.: „ Na 20 stupnjeva ja znam“
Magdalena: „ -23 rekla mi je mama“
Luka T. „400 stupnjeva“
Bruno je pažljivo slušao i rekao da su svi u krivu, te da je ledište na 0 stupnjeva, u to je bio potpuno siguran. Tada smo izmjerili i konstatirali da je Bruno bio u pravu.
Na pitanje na koliko stupnjeva je vrelište vode djeca su različito odgovorila.
Bruno;“5 stupnjeva“
Mislav:“200 stupnjeva“
Gabriel: „8 stupnjeva“
Jakov: „100 stupnjeva“
Djeca su međusobno diskutirala i proučavala kolika je temperatura pri vrelištu. Većina je znala da će se voda pretvoriti u paru, a ostali su vrlo pažljivo promatrali i komentirali kamo je otišla.
5.KNJIŽEVNOST I MEDIJSKA KULTURA
5.1.DVD „SNJEŽNA KRALJICA“
Veliki interes kod djece izazvao je dvd „Snježna kraljica“ na koji su djeca imala razne izjave.
Jakov:“ Baš bi ja išao tamo da vidim kako je zima“
Mislav:“ Ali možda se smrzneš jel vidiš kako je ptica zamrznuta“
Bruno:“ Ja ne bi nikud išao ostao bi doma“
Veliku pažnju u filmu izazvalo je kod djece trenutak kad je Gerta trebala stići do Snježne kraljice prije prve zimske oluje.
Svi su navijali i bodrili je da izdrži i da stigne na vrijeme.
Jakov: „Odi brže kak si tak spora“
Na samom kraju svi su bili uzbuđeni što je stigla.
Veći dio dana između sebe su komentirali film, a i simbolička igra nije izostala.
5.2.DOKUMENTARNI FILM -LAVINA
Ovaj film pobudio je pažnju samo manjeg broja djece jer je bio dosta loše kvalitete. Sve je zanimalo kako nastaje lavina, pa su taj dio filma svi i pogledali.
Zbog tog filma došlo je do ideje da se simulira lavina ali nažalost zbog toplog vremena nismo uspjeli u tome.
5.3.PRIČE „GOSPOĐA HOLE“
„JEDNOG ZIMSKOG JUTRA“
Ove dvije priče pobudile su najveći interes kod djece.
IZJAVE IZ PRIČE „ GOSPOĐA HOLE“:
Maja:“ Ova prva djevojčica je jako vrijedna, ja pomažem isto doma“
Patricia:“ Pa i ja isto pomažem, a nekad mi se neda“
Jakov: „ Ova druga samo leži i ništa ne radi“
Bruno:“ Tako joj i treba neka nije dobila zlato“
Bruno, Maja i Patricia su se složili da je uvijek biti bolje vrijedan.
Ova priča je potakla djecu na daljnje aktivnosti, pa je većina nacrtala vrijednu i lijenu djevojčicu o kojima su kasnije raspravljali.
JEDNOG ZIMSKOG JUTRA
Sva djeca su vrlo pažljivo slušala ovu priču koja im je bila jako zanimljiva.
Djeci je bilo žao ptičica koje su na zimi i hladnoći, pa je ova priča bila izvrstan poticaj za izradu kućica za ptice.
Kroz ove priče djeca su potaknuta na više međusobnog razgovora i komentara što im je pomoglo u boljem izgovoru i proširivanju svog rječnika sa novim riječima, te boljom konstrukcijom rečenice.
6.SURADNJA S RODITELJIMA
Roditelji su izuzetno dobro surađivali. Većina roditelja se uključila i donosila nam različite materijale potrebne za provođenje i ostvarenje ovog projekta. Isto tako roditelji su sa zanimanjem pratili tijek projekta i izvještavali nas o novostima koje su čuli od djece o tome što smo u vrtiću radili.
Patricijini roditelji- zimsku odjeću i obuću
Mislavovi roditelji- slike zime, kalendari
Lucijini roditelji- šalovi, kape, rukavice
Vlatkini roditelji – dvd „Snježna kraljica“
Anina mama- lopatice i metlice